خياط کيست ؟چرا بايد خياطي کنيم ؟
نوشته شده توسط : غریبه

اگر فکر مي کنيد خياطي سخت است پس مطالب زير را بخوانيد :

  • خياط کيست ؟چرا بايد خياطي کنيم ؟

بهتر است در ابتدا بدانيم که خياط اصلاً کيست؟ خياط کسي است که انواع دوخت  و سفارشات مختلف مثل دوخت انواع لباس ها پرده ها روميزي ها و کاورها و ...را بر عهده دارد . يک خياط خوب بايد انواع پارچه ها را بشناسد و به بهترين شکل از آنها در دوخت و دوز استفاده کند و مهارت و خلاقيت و نوآوري را با هم ادغام کند و بهترين طرح و دوخت را تحويل مشتري دهد . شما در اين کار هرچه تجربه بيشتري کسب کنيد مطمئنا موفق تر خواهيد بود.حال اينکه چرا بايد خياطي کنيم در درجه اول اين را بدانيد که خياطي يک هنر است با خود تصور کنيد که شما از يک تکه پارچه بي اهميت چه چيز هايي ميتوانيد بدوزيد اين خود خوشحال کننده است دوم دوست عزيز خياطي يکي از مشاغل پر در آمد محسوب و کمکي خواهد بود براي بهتر زندگي کردن شما يا لااقل کم کردن هزينه هاي زندگي شما ،اين که قادرهستيدکه دوخت مانتو بلوز و هر نياز پوشاکي که خود و خانواد تان داريد را فراهم کنيد اين خدو يک کمک شايان و قابل توجه خواهد بود .

  • چگونگي ورود به کار خياطي :

اگر مي‌خواهيد به طور رسمي وارد اين کار شويد بهتر است  در آموزشگاه هاي مختلف دور ديده و مدرک بگيريد . پيشنهاد ما به شما اين است که از ابتدايي ترين کلاس ها کار‌خود را آغاز کنيد اين به دين معنا است که در کلاس هاي نازک دوزي که يکي از اساسي ترين کلاس ها براي ياد گيري است شرکت کنيد در اين کلاس ها شما با اصول اوليه دوخت و دوز و انواع دوخت ها آشنا ميشويد همانطور که کم و بيش همه ما مي دانيم براي ورود به هر کاري علاقه مهمترين واساسي ترين قدم است . پس لازم به ذکر است اگر مي خواهيد خياطي را ادامه دهيد  بايد با علاقه و اشتياق آن را دنبال کنيد تا در اين کار موفق شويد .عجول نباشيد براي ياد گرفتن عجله نکنيد هيچ کس با يک دوره کوتاه خياط ماهر نشده پس شما نيز از اين امر مثتسنا نيستيد.هر چه زمان بيشتري براي اين کار سپري کنيد تجربه و مهارت خود را بالا برده ايد .به روز باشيد از مجلات مد گرفته تا طرح هاي طراحان ويترين مغازه ها هيچ کدام را از دست ندهيد اين يه شما در شکل گير يه ايده هاي نو و جذاب کمک خواهد کرد .

  • آموزش خياطي چه مهارت هايي را مي طلبد ؟

خلاقيت يکي از مهمترين فاکتور ها در انجام هر کاري است که بسته به آن رشته ، مهارتهايي نيز لازم دارد و آموزش خياطي هم مستثنا از اين کار نمي باشد پس خلاق باشيد همانطور که در بابا اشاره کرديم از ايده هايتان استفاده کنيد تا خلاقيت خود را به رخ بکشيد

  1. شناخت پارچه:

بايد انواع پارچه ها را بشناسيم و با دوخت آن آشنايي داشته باشيم ،بدانيم هر پارچه به چه کاري مي آيد و در چه کاري مورد استفاده قرار مي گيرد  برچسب مخصوص روي هر پارچه به ويژگي هاي آن اشاره ميکند پس بر چسب ها را با دقت بخوانيد.در خريد پارچه فقط به ظاهر وزيبايي آن نگاه نکنيد بلکه اضافه بر اين ها بايد توجه داشت نوع دوخت آن پارچه چگونه است. همانطور که در بالا گفتيم اگر در کلاس هاي ابتدايي شرکت کنيد به شناخت هرچه بهتر شما کمک شاياني خواهند کرد.

  1. برش:

مهارت در دوخت با توجه به نظر و خواسته هاي مشتري يا خودتان ، قدرت تجسم، دقت به جزئيات داشتن پشتکار و منظم بودن مخصوصاً در زمان تعيين شده براي تحويل کار به مشتري . شما بايد ياد بگيريد که چگونه برش بزنيدطبق يک الگو طرح اوليه را توسط  کاربن روي پارچه مورد نظر قرار دهيد ومطمئا با شيد که فيکس  شده باشد براي اين کار ميتوانيداز سوزن ته گرد کمک بگيريدوان را ثابت نگاه داريد وپارچه را بر روي سطح صافي قرار دهيد باز هم توجه کنيد که سطح صاف باشدوپارچه کاملا پهن شده باشد اگر از ميز استفاده ميکنيد اين نکته فراموش نشود مواظب باشيد تمام پارچه روي ميز باشد وبعد با يک قيچي تيز کار را برش آغاز کنيد.

  1. پايه دوخت:

پايه دوخت به شما کمک ميکندکه کوک هاي منظم و راحت تري داشته باشيد و در خياطي خيلي قابل توجه است. .

  1. يکي از مهمترين و اساسي ترين ابزار اوليه خياطي چرخ خياطي مي باشد.

بهتر است در اينجا کمي در مورد تاريخچه چرخ خياطي بدانيد چرخ خياطي توسط (تاميس سنت)انگليسي تبار در سال ???? ثبت‌و ساخته شد . طريقه دوخت اين چرخ مثل دوخت هاي زنجيره اي الان ما بود هدف اين فرد از ساخت اين ماشين، دوخت وسايل چرمي بود اما هرگز مورد استفاده قرار نگرفت سالها بعد در سال ???? خياط فقير فرانسوي زبان با نام( بارتلمي تيمونيه) با ايده هاي خلاقانه و فکر جسورانه خود چرخي را ساخت که خيلي شبيه به چرخ خياطي هاي امروزي بود

  • انواع چرخ خياطي:

چرخ خياطي ها به دو دسته?. خانگي ?.صنعتي تقسيم مي شود براي شروع به کار ما چرخ خياطي خانگي را به شما پيشنهاد ميکنيم  که هر کدام از اين چرخ خياطي ها معايب ومزيت هاي خاص خود را دارد وبا توجه به نياز هر فرد طراحي شده است پس اول نياز خود را بشناسيد بعد براي خريد اقدام کنيد . ?.چرخ خياطي خانگي :يکي از مهمترين نکات مثبت چرخ خياطي خانگي براي دوستان تازه کار اين است که اين نوع چرخ خياطي ها چند کاره هستند و مي توانند تمامي کارهاي مربوط به دوخت و دوز را آسان انجام دهند بهتر است در خريد اين نوع چرخ خياطي هم دقت کافي را داشته باشيد ما نمي گوييم گران بخريد ولي جنس خوب خريدن بهتر است از خريد چرخ خياطي ارزان ولي بي کيفيت، چرا که اگر براي خريد جنس مرغوب کمي بيشتر هزينه کنيد بهتر از دوباره کاري با جنس معمولي است،اين نوع چرخ خياطي ها هم مدل هاي فراوان و زيادي دارند سعي داشته باشيد چرخ خياطي انتخاب کنيد که داراي دوخت هاي متنوعي باشد براي انواع دوخت ها وجادکمه ها .اما اگر مي خواهيد خيلي جدي و حرفه اي خياطي را شروع کنيد بهتر است از چرخ خياطي هاي صنعتي استفاده کنيد

?.چرخ خياطي صنعتي:

اما استفاده از اين نوع چرخ خياطي ها يکسري معايب خاص خود را دارند اين نوع چرخ ها معمولاً يک کار بيشتر انجام نمي‌دهند براي هر نوع دوختي بايد چرخ مخصوص آن را داشته باشيد،اما از نکات مثبت اين چرخ ها مي توان به سرعت بالا در دوخت و دوز هاي زيبا و منظم آن اشاره کرد.

اجزاي چرخ خياطي خود را بشناسيم :

چرخ خياطي ها خيلي پيچيده نيستند معمولا ?.کليد خاموش روشن دارند ?. درجه کشش نخ:

?. گردونه مخصوص تنظيم طول دوخت:

اين گردونه به شما کمک خواهد کرد که اندازه هر دوخت يا به اصطلاح نوع کوک را مشخص ميکند وتنظيم ان کار زياد مشکلي نميباشد وبستگي به نوع دوخت شما دارد.

?. بالابرنده پايه?.ماسوره:

ماسوره و تنظيم آن بسيار در دوخت اهميت دارد قبل از دوخت مطمئنا شويد که نخ به درستي در ماسوره قرار گرفته است ماسوله نيز به درستي بر سر جايش قرار دارد دانستن اين نکات کوچک شايد به نظر کم اهميت جلوه کند اما نتيجه دقت به آن شما را به دوخت تميز و يک دستي خواهد رساند .

?.پدال و توپي چرخ

ريلي  که قرقره نخ روي آن قرار مي گيرد : اين قسمت هم بسيار مهم است طريقه قرار دادن نخ بر روي آن و تنظيم فشار وارده به نخ ،که اين يک مشکل اصلي در دوخت است که همه خياط ها حتي ماهر ترين ان ها با ان دستو پنجه نرم ميکنند پس تنظيم ان به دقت زيادي نياز دارد .گاهي چرخ خياطي ها با هم متفاوت هستند پس ترجيحابه راهنماي چرخ خياطي مورد نظر خود نيز يک نگاهي بيندازيد و کمي آن را مطالعه کند ، جاسوزني

?. متر:

درست اندازه گيري در دوخت اهميت فراواني دارد چرا که اين اندازه ها هستند که لباس مناسب هر فرد را تشکيل ميدهند فقط تصور کنيد که يک اندازه نا درست حتي در يک قسمت چه نتيجه اي خواهد داشت براي مثال :اندازه نا درست قد يک کارميتواند لباسي کوتاه را رقم بزند که اين يعني تمامي زحمات شما بي نتيجه خواهد ماند پس به اين نکته توجه کنيد درست اندازه بگيريد .

9.سوزن ته گرد??. مل يا صابون:

بهتر است براي نشانه گذاشتن از صابون استفاده شود چرا که در اثر اتو کشي وسرد شدن هيچ ردي از خود به جا نمي گذارد. سوزن ته گرد هم در فيکس کردن کار به شما کمک ميکند در پرو ابتدايي هم اهميت دارد به جاي کوک ميتوانيم از سوزن ته گردها استفاده کنيم.

10.کاربن مخصوص خياطي و رولت:

اين کاربن ها به شما کمک ميکند که صبح و الگوي خياطي اوليه خود را بر روي آنها کشيده وبعد بر روي پارچه انتقال دهيم پس نقش کمکي را براي ما اجرا ميکنند.

11.الگو و الگو خواني :

شمابايد به الگو خواني اجحاف کامل داشته باشيد به زبان ساده تر بتوانيد الگو ها را از روي علامت ها و نشان ها بخوانيد و اين اگو خواني توسط مدرسان در کلاس ها به شما ياد خواهد داده شد.به ياد داشته باشيد که شما يک مبتدي هستيد پس از الگو هاي پيچيده و مشکل استفاده نکنيد پيشنهاد ما به شما استفاده الگو هاي بسيار راحت وانسان است تا زماني که دست شما راه بيفتد و تجربه کافي را کسب کنيد ، استفاده از ابزار هاي کار امد ومناسب مثل ??.نخ چين 12.،بشکاف:هيچگاه از قيچي براي شکافت دوخت استفاده نکنيد يکي از دلايل منع اين کار پاره شدن ناگهاني پارچه شما ميباشد بشکاف يکي از بهترين وکار آمد ترين وسيله براي اين کار است وکار شما را دقيق وبدون پارگي با خيال آسوده انجام خواهد داد.

13.سوزن درشت:

دقت داشتن در خريد سوزن نيز حائز اهميت است نوع سوزن به نوع پارچه بستگي دارد ،درست جا انداختن سوزن در چرخ خياطي نسوزن مناسب داشتن از نظر ظاهري هم بي اهميت نيست يعني داري نوک تيز درسوراخ مناسب براي ورود نخ .

14.قيچي :

بهتر از قيچي هاي مخصوص برش پارچه استفاده کنيم چرا که قيچي هاي معمولي که براي برش کاغذ ووسايل روزمره است خيلي زود کند ميشوند وهميشه سعي کنيد که قيچي خياطي خود را تيز نگه داريد چرا که اين امر به برش زدن هاي تميز وسريع کمک بزرگي ميکند. آماده سازي پارچه چيست و چه اهميتي در دوخت دارد ؟آماده سازي پارچه آنقدر اهميت دارد که انتخاب خود پارچه داراست مثلا اگر پارچه جين ميخريد بايد قبل از دوخت آن را يکبار شست تا آب مورد و رنگ ندهد هميشه براي جلوگيري از آب رفتن بعضي پارچه ها بهتر است کمي بيشتر از آن پارچه خريداري کنيد که بعد از شست شو در صورت آب رفتن وکوچک شدن موجب ناراحتي شما نشود

،15.نخ:

براي خريد نخ بايد اين نکته را در نظر داشته باشيم که نخ را هميشه پررنگ تر از رنگ پارچه انتخاب کنيم چرا که نخ‌به خاطر پوشش هاي زيادي که بر روي همديگه قرار مي گيرند پرنگ تر از آنچه که هست نمايش داده مي شود وقتي که رول باز شود خواهيم ديد که رنگ نخ کم رنگ تر از آن چيزي است که ما تصورش را مي کرديم .

16.اتو:

اتو خود داراي يک سري وسايل خاص مي باشد مثل اتوي بخار و اتوي سرد،ميز اتو ،بالشتک مخصوص اتو کشي، يکسري نکات کليدي در مواقعي که با چرخ خياطي خود به مشکل بر مي خوريد:

اگر چرخ خياطي با سر و صداي زيادي داريد؟

  • روغن کاري مي‌خواهد
  • نوع نخي که استفاده مي کنيد با پارچه تان سازگاري ندارد
  • .يا ضخامت نخ بيش از اندازه است .

دوخت چرخ بزرگ و کوچک مي شود؟ اگر چرخ شما اينگونه ميدوزد پس

  • ?سوزن به طور درست جا نيفتاده
  • سوزن از سمت اشتباه نخ شده يا سوزن استاندارد نيست
  • گرد و غبار کار روي ماسوره و ماکو قرار گرفته .

شکستن مرتب سوزن از چيست؟

  • ضخامت سوزن با نخ مناسبت ندارد .
  • سوزن شل است

 زمان دوخت چرخ گير کرده و حرکت نميکند ؟

  • نخ ها به ماکو پيچيده شده است يابه ماسوره پيچيده است
  • ياروغن چرخ تمام شده است .

وظايف يک خياط خوب:

يک خياط خوب به نظر مشتري احترام گذاشته و درباره پارچه و نوع آن با مشتري اتفاق نظر دارد و براي هر کاري که انجام مي دهد يک قيمت منصفانه و يک زمان معين تعيين مي‌کند ايجادطرح دلخواه مشتري و نهايتاً پرو و تحويل سفارش به مشتري . سخن آخر دوست من اگر ميخواهيد يک خياط خوب شويد اول صبر تجربه وبعد تمرين و تمرين اين سه کليد اساسي و مهم را هيچ گاه از خاطر نبر

چه شد که انسان به انديشه خياطي با الگوهاي آسان افتاد؟

با تغيير و تحول شکل در نوع پوشش، آدم ها براي خودشان توقع جديدي از پوشاک به وجود آوردند. آنها همت مي کردند تا هر روز مفاهيم جديدي در لباس ها توليد نمايند، بدين ترتيب خياط ها بدون چاره بودند تا خرقه ها را روي بدن افراد بدوزند. اين عمل زمانه متعددي مي‌برد و به همين استدلال خياط ها به تفکر افتادند تا روشي پيدا نمايند که علاوه بر سهولت در دوخت، سرعت هم داشته باشد. در اين روزگار بود که به کار گيري از الگو براي خياطي ترويج پيدا کرد. الگو هاي کاغذي براي او‌لين توشه به وسيله خياط آمريکايي به اسم “باتريک” ابتکار عمل شد و از آن پس در آموزش خياطي آيتم به کار گيري تمامي اشخاص قرار گرفت. اين شيوه تحول بزرگي در صنعت توليد پوشاک ساخت و به آن خياطي با الگو هاي آسان مي گفتند. ولي هنوز هم در لباس دوزي هاي گران‌قيمت، made to masure از طريق اندازه گيري و دوخت روي بدن اشخاص استفاده مي‌گردد که بسيار هزينه بر ميباشد. منبع: کتاب چگونه خياط شويم_چرخ خياطي خود را بشناسيم





:: برچسب‌ها: آموزش خياطي ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: